torsdag 8 september 2011

2 månader

För ca 2 månader sen blev jag sjuk med hosta och feber. Jag hade bara feber på eftermiddagarna och kvällarna. Jag trodde först att jag bara blivit förkyld men när jag efter en vecka inte blivit bättre så gick jag till vårdcentralen i Alingsås där jag bor. Dom trodde att jag hade fått luftrörskatarr och gav mig penicillinet Kåvepenin. När jag ätit färdigt tabletterna och ändå inte blivit ett dugg bättre så gick jag tillbaka till vårdcentralen och man sa nu att jag hade lunginflammation och gav mig Doxyferm istället. Det tog bort en del av hostan med febern höll i sig så efter en vecka gick jag tillbaka igen. 

Man tog då en massa blodprover och sen var de bara att vänta. Proverna visade att jag hade hög sänka och lågt blodvärde vilket tyder på att de är någonting i kroppen som är fel men man kunde inte se vad. Man misstänkte en kraftig infektion och skickade mig därför till infektionskliniken i Borås. Där tog man prover och ännu mera prover och röntgade också min överkropp. Då fick man reda på att min mjälte var förstorad vilket kan vara ett symptom på en rad olika sjukdomar. Mina värden gick ner sakta men säkert och man bestämde sig för att jag skulle får göra ett bemärgsprov. Detta för att som man sa utesluta eventuella blodsjukdomar. 

Detta fick jag göra i Västervik eftersom jag då hade flyttat dit för att plugga. Jag gjorde mitt första bemärgsprov den 1 september och de var bland de hemskaste jag gjort i mitt liv. Jag tror också att under den här tiden har jag blivit så känslig mot minsta lilla smärta så jag spände mig extra mycket och dessutom fick man göra de två gånger då de inte funkade första gången. De man gör är att man lokalbedövar och sen sticker in en kanyl i benet genom benhinnan och suger ut benmärg. Oftast gör man de i de bakre höftbenet så de är typ på ena sidan av ryggslutet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar