torsdag 15 september 2011

Närmaste framtiden

Sitter och väntar på att sköterskan ska komma och lägga om mitt förband över CVK:n så att jag kan sova sen. Har precis duschat och förbandet lossnade lite, blir så ibland. Inför en venports-"operation" så måste man gå igenom vissa ritualer. Näe men man skall duscha kvällen innan och tvätta sig med en speciell svamp med desinfektionsmedel i. Detta gör att antalet hudbakterirer minskar på kroppen och det gör att risken för sårinfektion efter operationen blir mindre. Sedan bäddas de rent med nya lakan och man ska ta på sig en ren nattskjorta. Ni vet dom snygga vita långa särkarna som man ser på film. Sen imån innan operationen skall jag duscha och tvätta mig med en lika dan svamp en gång till och sen bär de av.

Pratade ju med överläkaren idag om framtiden och så och man blir ju en aning nedstämd när man får höra hur de kommer bli. Helt plötsligt känner man verkligen av att detta inte är en vanlig sjukdom och att det kommer komma tider som blir väldigt jobbiga. Nu första månaden kommer jag få behandlingar en gång i veckan och inte så stora doser så då kommer jag förhoppningsvis må ganska bra. Men sen kommer de svårare delarna då man kan må riktigt dåligt några veckor och bättre andra.

Det beror också på vilken kategori jag hamnar i hur min behandling kommer se ut. Det är nämligen så att när de gått 29 dagar sen första behandlingsdagen så kan man genom uppgifter man samlat på sig under tiden se om man har stor risk för återfall eller inte. Och beroende på de så kommer behandlingarna vara mer eller mindre intensiva. Har man stor risk för återfall så kommer man utsättas för en mycket starkare och kanske mer långdragen behandling. Men har man liten risk så blir behandlingen lättare även om den fortfarande kommer vara tuff. Detta får jag alltså inte reda på försen om ca 3 veckor och fram till dess kommer jag behandlas en gång i veckan med ganska lätta doser vilket gör att jag om allt går bra kan vara hemma mycket.

Så de är vad vi vet än så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar