tisdag 20 september 2011

Två veckor sedan

Det har redan gått två veckor sedan jag fick beskedet. Helt galet vad de gått fort samtidigt som de känns som en evighet sen jag satt i en stol i ett rum på Västerviks sjukhus och fick förklarat för mig att jag har leukemi. Idag är första hela dagen jag varit hemma sen dess. Väldigt skönt men också förvirrande. Jag har ju massa regler att följa med mat och hygien men det är svårt att veta exakt hur extrem jag måste vara. Har i alla fall full aptit nu och skulle kunna äta hela tiden om magen varit större. Hjälper ju helt klart att få äta mammas mat istället för sjukhusets storköksmat som in princip redan är färdigtuggad.

Har dock haft en riktigt jobbig huvudvärk nästan hela dagen. Har haft de på eftermiddagarna den här senaste veckan och tror att de är en av biverkningarna på medicinerna men då har den alltid försvunnit om man tar några panodil. Men de funkade inte idag. Får väl gå och lägga mig istället och sova bort skiten.

Mamma köpte en doseringsgrej till mig idag för alla mediciner. Äter 18 tabletter om dagen uppdelat på 4 olika tider så det blir lite att hålla reda på. Det mesta är kortison som är en del av behandlingen, sen tar jag tabletter mot virus, tabletter som skall hjälpa njurarna och skydda dem och sen lite annat mot några tillfälliga infektioner som jag fått. Småsaker som man vanligtvis inte blir sjuk av med som jag nu får symptom av. Det är en liten djungel de där.

Imån skall jag tillbaka till Sahlgrenska för att ta prover. Ska vara där vid 9, känns ändå ganska bra att ha något att göra på dagen. Måste verkligen hitta någon stillsam hobby att ägna mig åt när jag är hemma och mår okej. Frågan är vad de skulle vara, är inte speciellt pysslig av mig. Jag gillar ju att läsa men har svårt att koncentrera mig, speciellt med huvudvärken och tröttheten. Aja det är väl inte det viktigaste just nu. Lillebror har fixat Smallville åt mig så nu sitter jag och tittar på tv-serier vilket ju funkar som underhållning. Men man vill ju gärna göra något vettigt också.

Imån kommer Mikaela hit och vi skall laga mat och tjöta och kanske kolla någon film. Ska bli riktigt skönt med en tjejkväll som lite distraktion mot allt annat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar