måndag 30 januari 2012

Blodvärden

Mikaela åkte nyss hem. Vi har lagat god mat och haft det trevligt. Igår var sista cellgiftsdroppet i den här intensiva omgången som varit och jag har klarat mig bättre än jag trodde. Fast det har varit några ganska jobbiga dagar ändå. Imorgon ska jag in igen men skall bara få en spruta i rumpmuskeln och sen hem igen så det är inte så farligt. Kommer antagligen få fylla på med röda blodkroppar. Fyllde på trombocyter igår, alla mina blodvärden har gått ner väldigt lågt. Har färre vita blodkroppar än jag någonsin haft förut. Men slapp i alla fall avbryta behandlingen som vissa fått göra för att dom blivit för dåliga, känns bra.

Tänkte förklara lite om blodvärde. Man mäter 3 olika sorters värden:
HBhemoglobinkoncentrationen
• Transport av syre från lungorna till övriga vävnader.
• Transport av koldioxid från perifera vävnader till lungorna.
• Buffertsystem i blodet som hindrar ändringar i pH utanför det fysiologiska riktområdet.  
LPKleukocytpartikelkoncentration 
Leukocyter har som uppgift att fagocytera mikroorganismer, eliminera kroppsegna och främmande material och reglera kroppens immunförsvar. 
NeutrofilaEn viss sorts vita blodkroppar som speciellt har med immunförsvaret att göra. Ju färre desto sämre försvar.
TPKtrombocytpartikelkoncentration
Bestämning av antalet trombocyter ingår som en viktig del vid anemi- och blödnings-utredning. Trombocyter har sin centrala roll i den primära hemostasen och aktivering av de humorala koagulationsfaktorerna. 


Igår var mina värden följande:
HB: 91 - en frisk människa har mellan 120 - 170 (jag brukar få fylla på när jag har 85 eller lägre)
LPK: 0,4 var av Neutrofila: 0,1 - frisk människa 3,5-8,8 (har man under 0,5 i neutrofila så är man extremt känslig)
TPK: 17 - frisk människa 140-180 (brukar fylla på vid 20 eller under)

Det är lite grejen med denna speciella behandlingsdelen jag precis gått igenom att värdena ska gå ner mycket. Speciellt de vita eftersom det är där som det finns sjuka celler. Men man mår ju där efter också. 

Nu kan ni allt om det också. Så ni fattar vad jag snackar om med alla värden hit och dit. Nu om några dagar ska förhoppningsvis kroppen börja återhämta sig igen och värdena går upp. Då ska jag se till att må bra och gå ut på stan lite grann och låtsas vara normal. Och köpa mat ute vilket jag inte får göra nu. Det är sånt jag ser fram emot. 

2 kommentarer:

  1. Hoppas du får några riktigt bra dagar där du kan fylla på med lite "vanligt liv" och samla kraft inför nästa omgång.
    kram Viktoria

    SvaraRadera
  2. Du skulle kunna bli vår nästa föreläsare - det hade du gjort bra:-D
    Kram till dig!! / Karin

    SvaraRadera