söndag 15 januari 2012

Si-så-där-ja

Varit en ganska bra dag idag. Gick på promenad med mamma, pappa, farmor o Laika. Men blir ju helt slut när man kommer hem. Fått små ett kilos hantlar av min farbrors fru som hon inte använde så nu ska vi ses till att åtminstone få lite av musklerna tillbaka.

Har inte reagerat lika starkt på att cortisonet går ur kroppen denna gången. Men så trappade jag ner under en längre period också. Sist så slutade jag tvärt. Inte jag som bestämmer hur tabletterna skall tas men i alla fall så är det skönt nu när "cortison-baksmällan" inte blir lika stor. Och det faktum att jag förra veckan inte fick nån behandling utan bara var inne för provtagning gör att jag mår rätt fint. Får dock lätt ont i huvudet och runt ögonen framför allt. Kanske kan bero på att jag sitter med datorn så mycket. Det är ju den som underhåller mig för det mesta. Har ont i ryggen för det mesta också. Tror att det beror på att jag sitter och ligger så mycket. Och sen när jag använder ryggen så får jag ont för att jag inte är van istället. Jaja det är inget jag klagar över, kunde vart värre.

Nu ska jag njuta av måndag också. På tisdag ska jag in igen för en ny sorts cellgiftsdropp och en sån där trevlig spruta mellan ryggradskotorna. Sist fick jag huvudvärk i en vecka efter för jag låg inte helt rakt efteråt. Man måste ligga på rygg i två timmar helt platt för det blir liksom obalans eller nått i ryggmärgsvätskan när man då sticker in en spruta och först drar ut lite vätska och sen sprutar in cellgift. Hoppas verkligen att doktorn prickar rätt på en gång och inte sticker i några nerver. Det händer ju ibland att dom får försöka ett antal gånger innan dom kommer in rätt. Sen ska dom spruta så otroligt sakta så man ligger ju där med en spruta i ryggen i ca 5 minuter. Tror aldrig att jag kommer vänja mig vid den proceduren även om jag har många sådana kvar innan jag är färdigbehandlad.

Sen resten av veckan ska jag in nästan varje dag i några dagar och få nått annat nytt cellgift. Ska tydligen påverka en ganska mycket så jag våndas lite. Tänker förvänta mig det värsta som jag gjort hitintills så kanske det blir lättare sen. Vi får väl se, ingen idé att fundera över det. Tackar istället Gud för denna veckan som varit då jag mått riktigt okej för det mesta och haft bra värden.

Nu ska jag gå och lägga mig. Lär väl dock ligga vaken tills morgontidningen kommer som vanligt och sen vakna av mig själv vid 7-8 tiden. Hoppas att det också bara är en biverkan av cortison för man blir faktiskt lite knäpp av att inte få sova. Har fått insomningstabletter men dom är värdelösa. Ett par gjorde att det kröp i hela kroppen i flera timmar istället. Inget kul alls ska jag säga, dom rör jag aldrig mer igen. Får skälla lite på doktorn nästa gång.

God natt på er och ha en fin kommande vecka! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar