fredag 24 februari 2012

Jean utvisas från Sverige trots dödshot

Hittade detta på en kompis blogg som jag läser. En pastor från Kongo som flydde till Sverige med sin familj eftersom regimen i Kongo såg honom som ett hot. Han har nu utvisats från Sverige tre gånger men utvisningarna har av olika anledningar avbrytits. Nu sitter han inlåst i väntan på nästa utvisning.
Gå in här:  http://bergstromjonas.se/2011/11/fran-helvete-till-helvete/ för att läsa mer och skriva på namninsamlingen för att Jean ska få stanna i Sverige.


Det här med utvisningar hör man ju om lite då och då. Och ibland undrar man ju hur dom tänker när dom utvisar människor till länder där det riskerar att bli dödade. Det var ju en gammal dam Ganna, som utvisades som inte ens hade någon familj kvar i landet. Alla hennes anhöriga fanns i Sverige. Inte nog med det, hon hade en massa olika allvarliga sjukdomar också men ibland finns det visst ingenting som kan få migrationsverket att visa sympati. Men nu ska vi inte bara se allt de negativa som de gör. Det är ju många som får uppehållstillstånd också. Men jag tycker att det är konstigt hur vissa kan komma till Sverige från andra länder utan någon direkt anledning att flytta från sitt eget land och då få uppehållstillstånd. Och sen hur andra som helt klart inte kommer överleva om dom inte flyr utomlands ändå skickas tillbaka dit. Och om ni läser krönikan som jag länkat till ovan så får ni läsa om hur man behandlar en utvisad man värre än en morddömd fånge. Inlåst, kedjad i bojor runt både händer, fötter och midja, misshandlad och nekad mat och vatten i över två dygn.

Jag känner själv en kille något år äldre än mig själv som var tvungen att fly från sitt land och sin familj då han var förföljd. Man hade lagt en bomb i en bil för att döda honom med det blev istället hans syster, hennes vänner och en manlig vän till dom som råkade ut för den och alla dog. Han flydde till Sverige, hamnade hos en familj som tog hand om honom, började skolan och var mycket ambitiös. Skaffade flickvän och framtidsdrömmar. Och så blir han utvisad. Trots att flickvännen är gravid de sedan gifter sig. Han sa till mig att  först hade han varit tvungen att lämna sin riktiga familj i hemlandet när han flydde och nu tvingades han lämna ännu en familj. Han blev utvisad men har nu kommit tillbaka till Sverige igen.

Jag är glad och tacksam att jag bor i Sverige, ser svensk ut, har svensk bakgrund och turen att ha föräldrar med tillräckligt bra inkomst för att vi skall kunna ha en bra och bekväm levnadsstandard. Det har skyddat mig från mycket ondska och många fientliga människor. Jag är tacksam för många bra saker med Sverige som till exempel att vi har gratis sjukvård och att den är så pass bra. Men ibland skäms jag och undrar vad det är för land jag bor i. Ingen kan vara perfekt men det finns många som tror sig vara det och tror att dom står över andra och kan leka med människors liv som de vill. Vad händer då med de mänskliga rättigheterna som vi så gärna talar om att vi svenskar är så måna om?! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar