måndag 30 april 2012

"Du väger en del"

Fick komma hem idag som jag hoppades. Så skönt att slippa där ifrån. Hård säng, äcklig mat och får inte vara på balkongen. Låter som att jag varit i finkan men kan meddela att sjukhus inte är så värst party de heller. Men de fattar ni nog. Mår okej, ont i kroppen efter behandlingen och huvudvärk efter alla sticken i ryggen. Men det funkar med tabletter. Fast i förmiddags var det fruktansvärt jobbigt när inte tabletterna funkade.

Jag får ju en väldigt massa vätska i dropp som jag sagt tidigare, för att späda ut koncentrationen av cellgifterna. Och den där vätskan stannar gärna i kroppen. Alltså istället för att allt transporteras till njurarna och ut så sätter det dig här och där så man svullnar upp i ansiktet och ben och armar och så. Så jag får väga mig några gånger om dagen för att se hur mycket jag gått upp i vätska. Det kan ofta vara flera kilo och då måste man få vattendrivande medicin som gör att vätskan transporteras till njurarna och ut. Igår när jag hade vägt mig på eftermiddagen så sa min manlige sjuksköterska att du väger en hel del. Just när han kom på hur fel de lät sa jag till honom på skämt att så är det inte snällt att säga till en tjej. Han rättade sig då och sa istället att jag gått upp en del. Vilket ju var sant. Närmare tre kilo på en dag. Så då vart de som vanligt vattendrivande och en massa toabesök. Brukar då behöva gå en gång i kvarten ungefär. Onödig information till er kanske men nu vet ni. Annars när jag får dropp behöver jag bara gå en gång i timman.

Nu ska jag lägga mig och sova och hoppas på en fin och solig dag imorgon som väderleksrapporten lovad. Puss och kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar