onsdag 30 maj 2012

Behandlingen

Sitter och läser om min behandling på internet. Om alla olika cellgifter och andra mediciner som jag får. Har läst om de förut men ville friska upp minnet lite. Vad som ger vilka biverkningar och vad som ger vilken effekt. Det är galet mycket, just nu under denna delen av behandlingen så får jag sex olika cellgifter plus cortison. Sen får jag ju en massa annan medicin också för att skydda kroppen mot infektioner och andra komplikationer som lätt uppstår när cytostatikan (cellgifterna) får göra sitt.

Om ni har samma sjukdom som jag alltså ALL (Akut Lymfatisk Leukemi) och räknas som ung vuxen och där med behandlas efter de "nya protokollet" som man använder på barn och vill läsa mer om protokollet och om alla behandlingarna kan ni går in här: http://www.barncancerfonden.se/Fakta/Barncancersjukdomar/Leukemi/ALL-info/Behandling-i-ALL2008/

Det är egentligen väldigt häftigt att läsa om alla olika cellgifter, vad de har för effekt och hur det värkar. Det är otroligt hur dom har räknat ut hur allt fungerar, hur man ska kombinera de olika medicinerna för bästa effekt. Så otroligt tacksam för att jag lever i den här tiden där man kommit så långt inom forskningen och kan så mycket. Innan jag var jag inte alls varken speciellt insatt eller intresserad av forskning. Men nu har jag ju insett hur otroligt mycket skillnad det gör. Vilka fantastiska upptäckter de gör. Speciellt forskningen inom medicin.

Idag har jag mått rätt bra, varit seg och inte känt mig riktigt i form. Inte för att jag någonsin känner mig helt i form men ni vet, i jämförelse. Tror i alla fall att det hjälpte att dricka mycket vatten igår efter behandlingen, man ska ju gärna göra det. Sen är jag nog van vid detta cellgiftet nu också. Låg tyvärr på gränsen i mina vita blodkroppar vilket betyder att immunförsvaret är väldigt lågt igen. Men jag klarar mig precis från alla extra regler. Har ju alltid regler eftersom immunförsvaret alltid kommer vara lågt så länge jag får behandling. Får till exempel inte träffa sjuka människor, de som är förkylda och så, inte vara bland mycket folk, åka buss eller tåg eller annat där man sitter tätt ihop (därför jag måste åka taxi varje gång jag ska till sjukhuset). Får inte äta viss mat, får inte äta mat som i vanliga fall inte anses gammal men som är på väg att bli, måste vara noga med att skölja frukt och grönsaker extra mycket med mera. Och hygien är ju en självklar grej förstås! Men det är okej, det jobbiga är när man har extremt dåligt immunförsvar och måste skala allt med skal, värma så mycket mat man kan extra mycket för att döda bakterierna. Fler saker man inte får äta alls och framför allt ännu strängare regler om att träffa folk. Det är riktigt tråkigt. Men det får man stå ut med, en dag ska jag ju bli frisk så får bara vänta och göra som jag blir tillsagd så länge.

Nu borde jag verkligen gå och lägga mig så hej då så länge. Kramar och extra mycket kärlek till er som själva kämpar eller stöttar anhöriga som gör det.




2 kommentarer:

  1. Fint! Du vet att vi är många som stöttar o tänker på dig! Och så änglarna som vakar över dig alltid! Puss o kram Karin

    SvaraRadera
  2. Åh, jag längtar så mycket tills vi ska ses! Tills dess ber jag som en galning för dig, för pia och alla modiga, starka vänner och familjemedlemmar som står brevid och stöttar. Massor av kärlek och värme! Richard hälsar förresten, och förmodligen Jael också, men med henne är det lite svårare att veta. ^^

    SvaraRadera