måndag 3 september 2012

"Gud visar musklerna – jag är helt oberörd"

Hej. Läste den här krönikan av Alex Schulman i Aftonbladet här om dagen. Om ni inte redan läst den så gör gärna det. http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article15345363.ab?partner=wwwredirect.

Vad tycker ni? Själv regerade jag rätt surt när jag läste början av krönikan. Tänkte väl att ännu en kändis ska klanka ner på Gud och kristendomen. Men sen när jag läst färdigt så kändes det ändå ganska bra. Mr Schulman är en man som jag har svårt att förstå mig på. Har inte riktigt kommit på vad jag tycker om honom ännu. Faktum är att jag inte riktigt visste om jag kunde tro på att hans krönika inte var ett skämt först. Men i slutändan är jag glad för att han valde att skriva om kyrkan och i vissa påstående kan jag förstå honom och till viss del hålla med honom. Och den sista meningen i krönikan tycker jag väldigt mycket om för det är faktiskt det som kristendomen egentligen handlar om.

"Jag har suttit skeptisk och väntat på att tron ska komma till mig, som om det vore en present från någon. Gud har all rätt att vara irriterad på mig. Jag gav hen ingenting. Och Gud sa: ”Det gör ingenting. Jag välsignar dig ändå.”
Den Guden gillar jag. Det är en fin Gud."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar