söndag 21 oktober 2012

Söndag morgon

Eller förmiddag för er som är rediga och går upp tidigt. Nu har jag i alla fall pallrat mig upp ur sängen ännu en dag och sitter istället i soffan med en kopp te och går igenom min vanliga förmiddagsprocedur att kolla igenom vad som har hänt ute i cyberrymden sen sist.

Vad som har hänt här hemma sen sist jag skrev här är inte mycket, eller egentligen en hel del faktiskt men tyvärr är det mest tråkiga och jobbiga grejer. Som att mamma till exempel mår fruktansvärt jättedåligt efter sin senaste behandling. Det är en ny sorts cellgift hon fått så det är extra jobbigt plus att hon igen ska ta sprutor i magen varje dag i fem dagar för att försöka öka på sina vita blodkroppar och detta ger henne en hemsk värk i hela kroppen. Min gissning är att det gör så ont för att man genom sprutorna tvingar benmärgen att jobba mycket snabbare för att producera vita blodkroppar och då är det nog inte så konstigt om det gör ont för så fort ska det ju vanligtvis inte gå.

En annan jobbig grej är att en mycket nära vän till mig just genomgått en ganska ovanlig operation och bara det var sjukt läskigt i sig men nu efteråt så gör det galet ont där dom opererat och sjukhuset har varit väldigt snåla med smärtstillande. Endast alvedon och ibumetin skickades med hem. Efter mycket tjat och dygn av stark smärta så blev det slutligen en tur till sjukhuset igen och efter ännu ett tag av väntan smärtstillande som kunde lindra bättre. Nu har min vän kommit hem igen och jag hoppas att det ska läka snabbt och smärtan ska bli lägre och lägre för varje dag och snart vara borta helt. Men det kommer antagligen ta ett bra tag.

Med mig själv är det dock ganska bra rent fysiskt, självklart tar det på en när människor i ens absoluta närhet lider så. Men det går, allting går tillslut. Oftast går det också över men inte alltid. Men detta vet jag kommer att gå över. En bra distraktion från allt jobbigt är att åka till stallet där jag spenderade en stor del av min barndom och mina tonnår. I fredags var jag där igen och fick träffa hästarna, prata med ytterst trevliga hästfolk och hästsaker och glömma allt vad smärta och sjukdom är. Bara vara med det stora mäktiga djuren och fokusera på allt runt omkring dom istället. På tisdag ska jag dit igen, en sista gång innan jag läggs in på fredagen. Efter det så kommer jag nog inte kunna vara där på ett par månader. Då är det nämligen slutspurten på den här andra behandlingsdelen som inte är den allra tyngsta eftersom jag inte behandlas lika ofta men där jag ändå får starka behandlingar. Nu i november - december kommer jag dock få fler behandlingar än vanligt innan jag sedan förhoppningsvis blir helt av med dem och bara behöver äta tabletter och få sprutor. Ni kan nog förstå att jag längtar tills nästa år då det mesta jobbiga är över både för mig och förhoppningsvis mamma och min vän. År 2013 ska bli ett bra år, ett så sjukt mycket bättre år en de som varit. Jag ska göra allt jag kan för att vända ryggen åt allt elände och sticka upp långfingret framför näsan på cancern. Sedan gå där ifrån med blicken framåt för att ta igen allt jag förlorat. Dock vet jag att livet är fyllt av elände och detta kommer inte vara sista gånger jag stöter på det. Men jag tänker ignorera det faktum så länge jag kan och fokusera på det som är bra istället för att jag då faktiskt tagit mig igenom en av det värsta sakerna en människa kan gå igenom i sitt liv.

Skulle vilja tipsa om en kille som jag lärde känna på Hawaii. Han heter Andy och han jobbar just nu för Surfing The Nations alltså den organisationen som jag var där och jobbade för som är en icke vinstdrivande organisation som håller på med mycket olika välgörenhetsprojekt på Hawaii och många ställen runt om i världen, med en kristen grund och också har bibelundervisning som jag deltig i. I alla fall, Andy har nu jobbat där som volontär i ca ett och ett halvt år och ska stanna fram tills årsskiftet. Men sedan ska han vidare till Europa för att hjälpa några här i deras arbete för Gud och ungdomar. Så mycket mer detaljerat än det vet jag inte ännu men en sak jag vet är att han behöver support. I både böner och donationer eftersom han kommer att fortsätta jobba utan ekonomisk ersättning. Och ett sätt att stödja honom på är genom att köpa en av hans fina teckningar som han gör.
Gå gärna in på hans blogg: http://thegrandestadventure.blogspot.se/ och kolla. Om ni skulle vilja köpa någon av bilderna för att stödja honom så kan ni skriva det i kommentars fältet till den bilden och lämna er mejl-adress eller skicka ett mejl till honom direkt med namnet på bilden. Annars får ni gärna be för honom också och hjälpa honom på det sättet. Han är verkligen en underbar person som lever för Gud och brinner för att hjälpa andra. Här är en länk till en film där ni får veta lite mer om honom också: http://vimeo.com/47448119


Happy Birthday Emma
Detta är en bild han skickade till mig när jag fyllde år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar