tisdag 27 november 2012

Nattliga tankar

Läste detta i min daily devotionol (daglig andaktsgrej som jag läser så ofta jag kan). Och jag tänkte dela med mig av det till er.

Och ja just de, jag är kristen. Har inte visat de så mycket på senaste men gjorde det mer förut i bloggen så tänkte att ev. nya läsare kanske inte redan vet. Iaf ibland känner jag för att upplysa folket lite.

Och på tal om den där texten av Marcus Birro i inlägget innan detta så skulle jag vilja berätta hur mina tankar gick idag när jag hörde min brorsdotter på sju år öva på att sjunga adventslåtar som hon ska sjunga i skolan sedan. Som tex låten Hosianna Davids son: //: Hosianna, Davids son! Välsignad vare han, välsignad Davids son, som kommer i Herrens namn ://
Hosianna är nämligen ett fint ord för Jesus, vilket betyder att barnen faktiskt sjunger om jesus i skolorna. Jag personligen glädjer mig dock för att vi faktiskt än så länge får behålla låten och adventsfirandet. För det är som Marcus Birro säger i texten i det undre inlägget. Kyrkan måste börja stå på sig och stå upp för sin religion. För som det är nu så finns det ingen respekt för kyrkan och kristendomen alls. Man använder Guds namn som skällsord och pratar illa om männsikor för att dom är kristna. I jämförelse med till exempel muslimerna där man åker på en väldans massa problem om man skulle kritisera dem eller Mohammed. Men kristnas Gud får man visst göra vad man vill mot utan att någon får för sig att göra livet odrägligt för en.

Det känns himla orättvist att våran Jesus inte visas med lika mycket respekt som muslimernas Muhammed. Antagligen för man inte riskerar förföljelse och annat otäckt om man ger sig på de kristna. Men helt klart kommer att utsättas för de om man skulle ge sig på muslimer.
Men vet ni vad det konstigaste egentligen är? Jo båda religionerna delar samma gud. Av de kristna kallas han Gud, Herren, Fadern. Av muslimerna så kallas han Allah.

Slut på nattliga tankar och tillbaka till sömnen.
Bild nr. 2 ska läsas innan bild nr. 1. Det blev lite krångligt med ordningen på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar