tisdag 8 januari 2013

Tisdag

Fick feber igen i söndags kväll. Den satt i tills sent igår tror jag. Hade fortfarande lite när jag gick och la mig men i morse så var den borta som tur va. Pratade med läkaren och antagligen var det cellgiftet som orsakade den igen fast mer denna gången. Fick dock börja äta ännu en sorts antibiotika utöver de två jag redan äter dagligen eftersom mitt immunförsvar nu är i botten. Den ska jag äta till det blir bättre igen. Var på sjukan idag och tog prover plus fick sprutan i ryggen. Sprutan gick bra för första gången på evigheter. De hade redan innan skickat remiss till narkos-avdelningen så att en narkosläkare fick prova från början istället för att någon annan mindre erfaren läkare först ska testa och misslyckas och sedan en något erfarnare göra det samma för att de sedan ska ge upp och ringa en narkosläkare som tillslut lyckas. Nu slapp jag de två första och det gick bra på första försöket. Det kan också kanske bero på att jag denna gången från början testade att sitta upp på sidan av sängen med fötterna och benen över ena kanten på sängen och ryggen långt mot den andra kanten för det är den ställningen jag haft de sista gångerna när det tillslut fungerat. Så idag körde vi på de säkra korten från början kan man säga och det gav resultat och det var riktigt skönt ska ni veta! Anledningen  till att narkosläkare är så duktiga är för att dom gör denna sortens stick flera gånger om dagen för att till exempel lägga ryggbedövningar. Det är ju inte det jag får men nålen ska in på samma ställe, mellan ryggkotorna och in i ryggmärgsvätskan.

Blodvärdena var låga allihopa så jag fick rejäl påfyllning av både trombocyter och blod och ska tillbaka redan på fredag för att kolla igen eftersom det kommer fortsätta sjunka. Nu gäller strikta mat- och umgänges-order igen. Var ett tag sedan jag hade det så får nästan läsa på det lilla häftet om vad det är som gäller nu när immunförsvaret är så lågt. Förkylningen jag haft i ett par månader som vägrat ge med sig har blivit något värre nu också vilket ju inte är så konstigt i sammanhanget. Hoppas att den nya antibiotikan kanske kan ta död på den istället. Sammanlagt så har det varit en heldag på sjukhuset men det hade jag räknat med. Pappa följde med som sällskap vilket jag var tacksam för eftersom det är mycket väntan på det ena och det andra. Speciellt den delen efter sprutan så man ska ligga plant i sängen i två timmar efteråt. Det är inte särskilt roligt men desto roligare än att riskera huvudvärken man annars kan få av att de mixtrat med ryggradsvätskan.

Nu är jag riktigt trött så det får nog bli sängen tidigt ikväll. Hoppas att ni får en fortsatt fin vecka! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar