fredag 15 mars 2013

Hjälp gärna till

Några grymma tjejer och killar har gjort en film för att uppmärksamma behovet av speciellt anpassade canceravdelningar för ungdomar. Det finns vuxenavdelningar och barnavdelningar men vi som är där emellan passar inte riktigt in på någon av dom. Det behövs egna avdelningar för ungdomar, där man kan träffa folk i sin egen ålder som går igenom samma sak. Inte behöva vara och känna sig så ensam när man ligger på sjukhuset utan kunna ha någon att umgås och prata med under tiden. Jag känner precis som flera av ungdomarna i filmen säger att man knappt lärt känna eller fått någon direkt kontakt med någon av de andra patienterna på sjukhuset för där jag låg till exempel fanns det nästan bara gamla människor med vilka jag knappt hade något gemensamt. Jag har spenderat många dagar, nätter och timmar på sjukhuset under de ett och ett halv året som gått sedan jag fick min diagnos och det hade underlättat så otroligt om man hade fått vara på en avdelning anpassad för ungdomar. Där man kan träffa folk i ens egen ålder och situation. Där det kanske hade funnits fler saker att göra än att ligga ensam på rummet och se på tv hela dagarna. 

Därför ber jag er att se den här filmen, dela den, gilla den, sprida den på alla sätt ni kan så att det snart kan ordnas med speciellt anpassade avdelningar i Sverige för de ca 340 ungdomar som varje år drabbas av cancer i Sverige.


1 kommentar:

  1. Ja, Emma precis vad jag tycker och framfört till barncancerfondens generaldirektör professor Olle Björk.
    Ungdomarna kommer i kläm, Att få detta hemska besked, precis när friheten och livet,ska börja. Och alla kanske inte heller har det nätverk som du och Edvin hade. Och sedan är det att träffa någon som VET hur det känns, som den ena tjejen sa.
    Första gången jag kom till Uppsala med Edvin satt det 5 "gubbar" 60+ i dagrummet i ljusblå byxor och tröjor och kollade på TV. Bara det kändes som att komma till ett fängelse.
    Kram Monica

    SvaraRadera